POSJETITE KURAN.BA
 
 

vrijednost lejletu-l-kadra

Šefik Kurdić | Novi Horizonti br/str. 16

Ovo je najvrednija i najodabranija noc uopce. To je noc kontakta Neba sa Zemljom. To je dogadaj kakav Zemlja nije doživjela! Ništa se ne može porediti sa ovom noci u smislu velicine, znacaja i utjecaja na život covjecanstva!
Noc Kadr znaci noc odredivanja i planiranja, a može znaciti i vrijednost i položaj. Oba znacenja su u suglasju sa velikim kosmickim dogadajem koji ce promijeniti svijet, njegove vrijednosti i kriterije, težnje i aspiracije. Ovo je velicanstvena noc koju je Allah odabrao da bude pocetak objavljivanja Kur'ana koji ce svoje svjetlo snažno emanirati na ljudsku svijest i kompletan covjekov život.


Ebu Hurejre, r.a, prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s, rekao: Ko posti ramazan, vjerujuci da mu je to dužnost i racunajuci da ce za to biti nagraden, oprostice mu se ranije ucinjeni grijesi, a ko provede Noc kadersku u ibadetu, vjerujuci da mu je to dužnost i nadajuci se samo Allahovoj nagradi, oprostice mu se grijesi koje je ranije pocinio!
Citirani hadis dovoljno govori o vrijednosti ove noci. Kada cak ne bi bilo, kroz Kur'an i sunnet, drugih podsticaja na povecani ibadet, dovoljan bi nam bio samo ovaj hadis. Zapravo, povecani ibadet u ovoj noci trebalo bi da bude oživljavanje velicanstvenih znacenja koja u sebi sadrži ova noc. Islamski program u odgoju, kako primjecuje Sejjid Kutb, veže ibadet i vjeru u svijesti i on ibadet cini mehanizmom za oživljavanje ovih istina, njihovo razjašnjenje i ucvršcenje u živoj slici koja prožima osjecanja ne zadržavajuci se samo u okvirima mišljenja.
Kur'an o Noci Kadr

Kur'an na dva mjesta konkretno spominje ovu noc, dajuci joj dva imena: Lejletun mubareketun/blagoslovljena noc i Lejletu-l-Kadr/vrijedna noc. U poglavlju Ed-Duhan Allah Uzvišeni kaže: Mi smo Knjigu poceli da objavljujemo u blagoslovljenoj noci!
Poglavlje El-Kadr je i dobilo ime po ovoj velicanstvenoj noci: Mi smo ga objavili u noci Kadr. A šta ti znaš šta je noc Kadr?! Noc Kadr je bolja od hiljadu mjeseci. Meleki i Džibril, s dozovolom Gospodara svoga, spuštaju se u njoj zbog odluke svake. Spas je u njoj sve dok zora ne svane.
U poglavlju El-Bekare Allah Plemeniti spominje da je Kur'an objavljen u blagoslovljenom mjesecu ramazanu: U mjesecu ramazanu pocelo je objavljivanje Kur'ana, koji je putokaz ljudima i jasan dokaz pravog puta i razlikovanja dobra od zla. Dakle, ovdje se, implicite, spominje da je ova noc u ramazanu.
Zašto je ova noc dobila ovakav naziv?

Mudžahid kaže da je ova noc dobila ovaj naziv zato što je Noc odluke. Drugi kažu da je nazvana zbog toga što Allah u toj noci odreduje život, smrt, nafaku i ostalo za citavu sljedecu godinu. Neki kažu da je nazvana tako zbog njene vrijednosti i dostojanstva. Brojni autori navode da je nazvana tako zato što se u pokornosti u njoj zadobijaju velike pocasti i vrijedne nagrade. El-Halil kaže da je nazvana tako zbog velikog prisustva meleka na Zemlju tokom te noci!
Odredivanje Noci kaderske

Islamski ucenjaci imaju, u pogledu odredivanja Noci kaderske, više od 40 mišljenja! Neki kažu da je bila samo u vremenu Poslanika islama, Muhammeda, s.a.v.s, a zatim da je dignuta. Medutim, vecina ashaba i islamskih ucenjaka drži da je ona aktuelna sve do Sudnjeg dana. To se, eksplicite, vidi iz predaje u kojoj je Ebu Hurejre, r.a, bio upitan o tome da li je ova noc dignuta ili ne, pa je odgovorio da je ova noc prisutna u svakom ramazanu! Dakle, niko ne sumnja da je ova noc u ramazanu. Jedina nedoumica je: koja je to noc ramazana? Izuzetak su Abdullah b. Mes'ud, r.a, Ebu Hanife i još neki koji smatraju da je to jedna od noci u toku godine, ne želeci je preciznije odrediti kako bi ljudi tokom citave godine bili angažirani u ibadetu!

Ebu Rezin el-'Ukajli tvrdi da je to prva noc ramazana. Ibn Mulekkin smatra da bi to mogla biti 15. noc, a Hasan el-Basri drži da je to 17. noc. Ima mišljenja da je to 18., odnosno, 19. noc. Ebu Se'id el-Hudri, r.a, i Imam Šafija smatraju da je to 21, neki 23, a drugi, opet 24, 25, 26 i 29. noc.
Vecina islamskih ucenjaka preferira 27. noc u odnosu na druge noci zbog nekih Poslanikovih, s.a.v.s, predaja u kojima se precizira baš ova noc. S druge strane, neki islamski ucenjaci navode da se u poglavlju El-Kadr nalazi 30 rijeci, a da je 27. rijec HIJE/ona, te da i to, donekle, ukazuje da se radi o 27. noci. Takode, treba napomenuti da se Lejletu-l-kadr u toj suri spominje tri puta, što pomnoženo sa devet – koliko taj izraz ima harfova – opet iznosi 27!
Ubejj b. Ka'b, r.a, se zakleo da se radi o 27. noci. Medutim, vecina islamskih ucenjaka to uzima generalno i smatraju da se to odnosi samo na jednu odredenu godinu.


Medutim, ocito je, da je najispravnije ono što smatra vecina, tj. da je ova noc u posljednjih deset dana ramazana, na temelju hadisa Allahovog Poslanika, s.a.v.s., koji prenosi Aiša, r.a, u kojem je rekao: Tražite Noc kadersku u zadnjih deset dana ramazana! U drugoj predaji, takode od Aiše, r.a, Poslanik, s.a.v.s, veli: Tražite Noc kadersku u neparnim nocima posljednjih deset dana ramazana!

Najraširenije je mišljenje, i kod nas i u svijetu da se radi o 27. noci mubarek-ramazana. Medutim, to nije sasvim sigurno, a sa više argumenata se raspolaže da se ta noc nalazi u posljednjih deset dana ovog odabranog mjerseca, pa je otuda Allahov Poslanik, s.a.v.s, u posljednjih deset dana ramazana pritegao svoju odjecu, sklonio postelju, oživljavao noci ibadetom i podsticao svoju porodicu na pojacani ibadet u tom periodu!
Otuda je Poslanik islama, s.a.v.s, posljednjih deset dana provodio u i'tikafu. To je cinio sve do svoje smrti, a nakon njegove smrti to je bila praksa njegovih casnih supruga!


Postavlja se pitanje: Šta je cilj nepreciznog odredivanja ove noci u islamu? Krajnji cilj je, bez sumnje, povecano angažiranje tokom citavog mubarek-ramazana, a posebno posljednjih deset dana! Fahruddin er-Razi u svom cuvenom tefsiru veli da je skrivanje ove noci plašt ramazana, ustvari, oživljavanje svih ramazanskih noci, jer – kako veli – onaj ko nije, doista, uvjeren da Lejletu-l-kadr nije precizno utvrdena, on ce se truditi da bude u ibadetu i u drugim ramazanskim nocima, nadajuci se da baš ta noc bude – Noc kaderska!
Vrijednost ove noci

Allah Uzvišeni samim pitanjem: A šta ti misliš šta je Noc kaderska? na najbolji nacin je potvrdio njenu vrijednost, jer kada Allah pocne neki ajet sa ve ma edrake?/*šta ti misliš?* on time skrece posebnu pažnju onome kome se obraca, na nešto što je posebno važno. Kao da Allah ovim rijecima hoce iskazati, kako primjecuju neki komentatori ovog poglavlja, da ljudski rod to ne može shvatiti niti razumjeti i da to jedino Allah zna!
U sljedecem ajetu ovog poglavlja Allah dž. š. veli: Noc kaderska je bolja od hiljadu mjeseci. Gotovo svi mufessiri spominju Mudžahidovu predaju u kojoj se veli da je Poslanik, s.a.v.s, rekao kako se jedan pripadnik Benu Israila borio na Allahovom putu hiljadu mjeseci – a to je 83 godine i 4 mjeseca – pa su ashabi bili fascinirani takvom izdržljivošcu, žudeci za takvom nagradom, pa je Allah objavio ovaj ajet, proklamirajuci da je angažiranost u toj noci bolja od tih hiljadu mjeseci u kojoj nema te noci!

Sujuti spominje da Mudžahid, tumaceci ovaj ajet, kaže da je ova noc vrednija od 1.000 mjeseci rada, djelovanja, posta i kijama u kojima nema te noci! Slicno mišljenje iznose i El-Fera' i Ez-Zedždžadž.
Zamahšeri u svom Keššafu, komentirajuci ovaj ajet, kaže da je razlog velicanja ove noci do ovog stepena rezultat onoga što se nalazi u toj noci od vjerskih dobiti.
Postoji, takode, i verzija u kojoj se kaže da je Vjerovjesnik, s.a.v.s, smatrao da je životni vijek njegovog ummeta kratak, pa se bojao da oni nece dostici djela prethodnih generacija, pa mu je, onda, Plemeniti Allah dao Lejletu-l-kadr i ucinio je boljom od 1.000 mjeseci koju su imale prethodne generacije!
Neki kažu da se pod rijecima hiljadu mjeseci želi iskazati cjelokupno vrijeme, jer, kada Arapi upotrijebe termin hiljadu onda se misli na nešto veliko!


Vrijednost ove noci je apsolutno nemjerljiva i neprocjenjiva. Naime, bolja od hiljadu mjeseci ne znaci – kako smatra Sejjid Kutb – ogranicenje i precizno odredenje vrijednosti te noci, vec upucuje samo na mnoštvo i ogromnu vrijednost!
Znacaj i vrijednost ove noci docarava Gospodar svemira i svega stvorenog u nastavku ovog poglavlja: Meleki i Džibril, s dozvolom Gospodara svoga, spuštaju se u njoj zbog odluke svake, spas je u njoj sve dok zora ne svane. Naime, zbog blagoslovljenosti ove noci u njoj se meleki spuštaju na Zemlju više nego uobicajeno.Inace, meleki se u vecem broju spuštaju – kako primjecuje Ibn Kesir – kada se spušta blagoslov i milost. Vecina komentatora termin Er-Ruh oznacavaju kao sinonim za Džibrila. Neki pod ovim podrazumijevaju vrstu najodabranijih i najcasnijih meleka. Neki, opet, kažu da je Er-Ruh vojska, ali ne od meleka! Zanimljivo je i mišljenje onih koji smatraju da ovaj termin oznacava, ustvari, milost!
Rijeci: Spuštaju se u njoj zbog odluke svake, znace, kako shvataju mufessiri, zbog svake stvari koju je Allah odredio te godine. El-Kelbi tvrdi da se meleki spuštaju i selame svakog covjeka u toj noci!
U posljednjem ajetu ovog poglavlja: Spas je u njoj sve dok zora ne svane, misli se na sigurnost od šejtana i njegovog zavodenja. Mudžahid kaže da je to spasonosna noc u kojoj šejtan ne posjeduje mogucnost lošeg djelovanja i uznemiravanja vjernika! Eš-Ša'bi veli: To je upucivanje selama od strane meleka na vjernike u džamijama, od zalaska sunca sve do radanja zore, koji prolazeci pored svakog vjernika, kažu: Vjernice, neka je selam na tebe! Neki, pak, tvrde da u toj noci meleki upucuju jedni drugima selame! Ata' misli da se pod ovim misli na selam koji je upucen evlijama i onima koji su u stvarnoj pokornosti Milostivom Allahu!
Kako najbolje iskoristiti tu noc!?

Obzirom da se ova noc pojavljuje samo jedanput godišnje, da je vrednija od hiljadu mjeseci u kojima nema te noci i da pruža jedinstvenu priliku zadobijanja Allahovih blagodati, neophodno je iskoristiti je na najbolji moguci nacin. Allahov Poslanik, s.a.v.s, je kroz svoje savjete jasno napomenuo da bi tu noc trebalo provesti u ibadetu. Uz to je Allahov Poslanik, s.a.v.s, Aiši, r.a, kada ga je pitala šta da uci u toj noci, preporucio dovu, koju bismo i mi trebali nauciti i uciti je što više upravo tu noc. Dova glasi: Allahumme inneke Afuvvun, tuhibbu-l-'afve, fa'fu 'anni!/Allahu moj, Ti si, doista, Onaj koji prašta, voliš praštanje, pa oprosti meni!

Buduci da je u ovoj noci pocetak spuštanja Allahove Rijeci, uspostavljanje kodeksa ponašanja covjeka na Zemlji i uspostavljanja Allahovih zakona po kojima se Njegova stvorenja moraju ponašati, onda bi, barem u posljednjih deset dana ramazana trebalo jace osjecati glas Kur'ana, više ga uciti, o njemu razmišljati i pokušati u svoju svijest ubrizgati cinjenicu da se Kur'an nama objavljuje.
I tek u ucenju Kur'ana i iznalaženju najsvrsishodnijih metoda da kur'ansko ucenje ubrizgamo u svakodnevni život osjeticemo puninu, vrijednost i pravi smisao ove noci, i, konacno, shvatiti da se Kur'an i nama objavljuje!